Kenya

Kenya

Solidaritetsprojekt mellan Fenix och Finken

Kenya6

Meningsfull Fritid för barn och ungdomar i Nairobi, Kenya

Elitecs arbetslag på Fenix Kultur- och Kunskapscentrum har under 2010 knutit kontakt med en gymnasieskola i ett slumområde utanför Nairobi. Denna skola, Finken Education Centre, är nu Fenix vänskola.

Projektet kallas Interkulturellt Utbildnings Projekt och ett av målen är att vi lär av varandras kulturer. Som en del av projektet har vi nu gemensamt startat något vi kallar "Meningsfull fritid för barn i närområdet".

Varje lördag kommer många barn till skolan för att delta.

Träffarna består av estetisk verksamhet i form av kulturell dans och musik samt idrott. Vi har också varit med och startat upp en Bildinstitution. Barnen serveras ett mål mat. Genom detta får barnen chans till en meningsfull fritid och gymnasieelever får erfarenhet som hjälpledare.

För att kunna bedriva denna verksamhet behövs det pengar och nu vädjar vi till dig att ge ditt stöd! Dessa pengar går oavkortat till verksamheten bland barnen!

Sätt in ditt bidrag på bankgiro

nr 661-2733 och skriv ”MENINGSFULL FRITID” i meddelandet

Undrar du något så skicka ett e-mail till: kjell.frick@edu.vaggeryd.se eller ring 070-7770363 (Erica Gunnarsson Kibowa) för mer information.

Kenya5

Fenix Kultur- och Kunskapscentrum, ELITEC- arbetslag, driver sedan drygt två år tillbaka ett interkulturellt utbildningsprojekt med gymnasieskolan Finken Education Centre utanför Kenyas huvudstad Nairobi. Finken Education Centre ligger i ett område med fattigdom och med stora sociala och ekonomiska behov. Trots detta visar skolan upp mycket goda studieresultat och såväl elever som lärare är verkligt engagerade. Mottot för skolan är: Education is the masterkey (Utbildning är huvudnyckeln).I Kenya är utbildning en av de avgörande faktorerna för att föra utvecklingen framåt. Både för samhället och för den enskilda individen. Det interkulturella utbildningsprojektet har som mål att vi lär av varandras kulturer. Dela erfarenheter och tankar. Detta ger en ökad förståelse för olika sätt att leva och ger också ny kunskap och förmåga att möta nya situationer. I skolans Läroplan talas det om vikten av att eleverna kan sätta sig in i olika människors sätt att leva och tänka.Elever från Fenix och Finken kommer också att arbeta med gemensamma frågor, som förutom kultur, handlar om t ex miljö, hållbar utveckling, IT, estetisk verksamhet.

Kontakten med skolan inleddes i januari 2010 och projektet etablerades när fyra personer ur personalen i november 2010 reste tio dagar till Kenya för att tillsammans med lärarna på Finken Education Centre planera det gemensamma arbetet. Vi som reste var rektor Martin Alkemark, lärarna Birgitta Eriksson, Anette Palander och Erica Gunnarsson Kibowa. Vid besöket lärde vi känna lärare och elever vid skolan och planer för fortsatt arbete fastslogs. Resan finansierades av Atlas Internationella Programkontor.Meningen är framöver också att kunna resa med elever från Fenix och besöka vår kenyanska vänskola. Vi hoppas att några ska kunna resa redan i vår. Dessutom hoppas vi få besök av lärare och elever från Finken Education Centre.Förutom det gemensamma kulturutbytet och samarbetet kring olika ämnesövergripande frågor har vi i ELITECs arbetslag, inom detta projekt, satt i gång ett solidaritetsarbete. Vikten av att arbeta för att våra gymnasieelever utvecklar ett solidariskt förhållningssätt framhålls också som viktigt i vår nationella läroplan.Kenya är ett utvecklingsland och behoven av ekonomiskt bistånd är stort. Inför vår resa i november samlades pengar för elinstallation i vår vänskola in. Finken Education Centre saknade nämligen el. Privatpersoner, och företag lämnade ekonomiska bidrag (se våra sponsorer). Elinstallationen har påbörjats och beräknas vara klar i mitten av februari.Vi hade dessutom med oss bärbara datorer som Fenix Kultur och Kunskapscentrum skänkt.Elever och personal på Finken fick också ta emot en specialtryckt t-shirt. En av ELITECs elever hade designat en logga för projektet.

Kenya 2

I början av november 2012 åkte tre elever, två lärare och en skolledare till Kenya för att besöka Finken Educational Centre nära Nairobi. Fenix har ett flerårigt samarbete med Finken och nu kunde vi från Fenix besöka dem som var våra gäster i Sverige förra året.

Programmet var välfyllt och både elever och lärare hade lektionspass på skolan. Vi arbetade då med frågor om mänskliga rättigheter samt hållbar utveckling och det var mycket givande för alla att få del av varandras perspektiv. På lördagar pågår en ideell verksamhet på skolan, finansierad genom gåvor från privatpersoner, då barn från det omgivande slumområdet bjuds in för att leka, lära och en närande måltid. Vi deltog naturligtvis!

Hela gruppen med några inbjudna kenyanska gäster gjorde en resa till Amboseli i södra Kenya. Där besökte vi en skola, Fenix Academy, som undervisar ungdomar ur maasaifolket. Maasaierna håller fortfarande kvar vid många av sina gamla traditioner och vi fick en väldigt fin förevisning av traditionella danser av skolans elever.

Nära skolan ligger Amboseli nationalpark, alldeles vid foten av Kilimaniaro. Vi tillbringade en hel dag ute bland de vilda djuren i nationalparken; en fantastisk upplevelse naturligtvis.

Kenya7
Kenya8
Kenya9
Kenya10
Kenya11
Kenya12

Internationalisering

Kenya3
Kenya4

Fenix Kultur- och Kunskapscentrum
Verner Malmstens Väg 1, Vaggeryd
Box 180, 567 24 Vaggeryd

Telefon 0393-67 87 00

fenix@vaggeryd.se

Dela |
Fenix - ett gymnasium för framtiden med en av världens bäst utformade lärmiljöer. Vaggeryd - årets UF kommun 2010. Internationalisering - vänskolor i åtta länder.